Infektions studentenhet

En månad och 2 dagar senare! Först var det tentaplugg, sen var det tenta, sen var det en vecka smockad med föreläsningar, och sedan för två veckor sedan började vår praktik. För TVÅ veckor sedan, och det känns som det var igår. Dagarna har gått så fort. Det kändes sådär i början, men nu känns det lite bättre.
 
Jag praktiserar på I52 studentenheten på Karolinska i Huddinge. Dvs. en av infektions- avdelningarna. Att det är en studentenhet innebär att avdelningen är uppbyggd så att de tar in extra mycket studenter, till sillnad från vanliga avdlningar som tar kanske 1-2 stycken. På vår avdelningar är 15 studenter från min klass, och sammanlagt fem handledare. Istället för att vi studenter liksom går bakom vår handledare så är det vi som sköter om pateiterna och frågar handledarna om det är något vi inte kan/vet. Det är ett lite annorlunda upplägg, men ett otroligt lärorikt och bra upplägg. Jag var lite rädd från början, eftersom det innebar väldigt mycket ansvar på vår första praktik inom somatisk akut slutenvård. Men det har gått jättebra hittills, och trots att det bara finns 2-3 handleda-sjuksköterskor under ett pass så har det funkat bra. De bästa är nog att man får jobba med sina klasskompisar, vilket är otroligt roligt, speciellt att lära känn de man inte pratat med tidigare. Något som också är hur bra som helst med att jobba med sina klasskompisar är att man alltid kan fråga dem om saker, bolla, och alla vet ju att det suger att få en dålig handledare, det kan förstöra hela praktiken, men på det här stället har handledarna sökt sig just för att de tycker det är roligt att handleda,och de är jättebra och tar sig tid att lära oss, och låta oss göra sakerna i vår takt sedan.
 
Och jag klarade monster-tentan med alla sjukdomar!!! Halle-fucking-luja. Helt galet skööööööönt. Av alla tentor på denna utbildningen har denna varit den jag varit minst säker på att klara innan. Jag hade fan slängt ut böckerna genom fönstret om jag hade fått göra om det.
 
Den här lördagen har jag och Felicia varit och spelat badminton. Jag skulle egentligen gymma idag eftersom jag hoppade i onsdags. Risk för ihopfallande på löpbandet r.t. oerhörd trötthet p.g.a. praktiserande för att uttrycka sig med en omvådnadsdiagnos ;) Hehehe. Skadad.. ''r.t.'' betyder ''relaterat till''. Det är så omvårdadsdiagnoserna ska se ut .. Typ ''Risk för kärlskada r.t. PVK'' . PVK, alltså en infart i kroppen som man kan koppla dropp till/ge läkemedel i.. Hur som helst, badminton var mer träning än jag trodde! Så det var ju bra, då behöver jag inte få dåligt samvete över det uteblivna gympasset. -9 kg än så länge, sen julas, det går frammåt! Neråt. Det är bra! -13 sen maj förra året. TJOCKIS. Hahaha.
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Wooooho vad duktig du är med träningen och allt!! :D

Svar: Tack <3
Camilla K.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback