Måndag.

Nu har jag varit på inskolning på provtagningen tre gånger. Imorgon blir fjärde! Det är roligt och spännande, trevliga människor där. Det är underbart att få jobba med något som man tycker är så roligt, man blir verkligen knäpp av att en gång lärt sig ta blodprov, man älskar vener och att hitta bra vener på folks armar. Låter som man är en galning, haha. Kanske inte gäller alla men vet att det är fler än jag iaf. Samtidigt är det jäkligt nervöst att komma till provtagningen som nybörjare och alla är sååå duktiga där, jag har hängt med flera stycken när de tagit prover, sammanlagt några timmar och ingen har misslyckats, EN enda gång! Önskar att man vore så grym. Men övning ger ju färdighet. Det svåraste är egentligen inte själva praktiska stickmomentet utan allt kring rör, remisser och sådant. Särskild behadling av olika rör eller prover, det finns sååå många olika prover som kan tas. Det ska vara i isbad, ljusskydat, man får inte ha stas på några, vissa rör måste tas först, vissa prov måste tas innan tio, vissa på fasta, vissa måste snabbt in till labbet för de ska cetrifugeras snabbt. Det är en riktig djungel! Men det är väl sådant som sätter sig efter ett tag. Men klurigt i början. Något som är roligt är att jag nu kommer bli jobbarkompis med Niklas (kusin) som också extrajobbar där, fast på labbet. Vi ska båda jobba i jul.
 
För ööövrigt, så måste jag klaga lite på min rygg. Den har varit paj sedan praktiken på vårdcentralen, fråga mig inte varför. Har ALDRIG haft problem med ryggen förut, men den har varit väldigt ond sedan dess. När man sitter, ligger, står, går. Tränar. Men idag är det något speciellt, jag är som en gammal krymplings-tant. Det är som att någon nerv hamnat i kläm eller något. Jag kan knappt röra mig och det gör konstant ont, mkt ondare än vanligt. Så jag är inte vidare glad på min satas rygg just nu. Eftersom det inte är någon chans i helvetet att jag ska kunna träna ikväll om det här inte mirakulöst försvinner över dagen.
 
Om en kvart ska jag ha semenarium över internet med mina klasskompisar. Vi har kollat på A beautiful mind och ska nu diskutera en del frågor kring Johns sjukdom och allt runtomkring. Jag har sett filmen flera ggr förut men den är ju sååå bra. Top 10 iaf. Det blir ännu mer intessant att kolla med nya ögon efter att man vet mer om sjukdomen och observerar det hela på ett sånt sätt också.
 
Om en vecka går jag ut på praktik på Affektiva mottagningen på Huddinge sjukhus, mottagning som tar emot depressioner och människor med bipolära sjukdomar. Även om jag som sagt är ganska otaggad på den här kursen så ska det bli spännande! Och när praktiken är slut är det ju jul. Praktikperioder går alltid sjukt fort. Vi ha valt valbara kurser till nästa termin också. Mitt första val föll på en kurs som handlar om barn och barnsjukdomar, familjecentrerad vård och så. Eftersom jag tidigare tänkt mig att jag kanske vill intrikta mig mot barn senare så kan det ju vara intressant att se hur det är. Att vårda ett barn är oftast att vårda två eller till och med tre patienter istället för en. Dvs. barnet, mamman och pappan. Blir självklart mer krävande.
 
Fars dag på Lemoni.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback