9 nov

Här ligger jag och hostar lungorna ur mig. Sådär lägligt precis under mina hyresvärdars sovrum i deras extremt lyhörda villa.. Stackarna. Lite synd om mig också förstås som blivit svinförkyld, mer än jag varit på hela året tror jag. Började med halsont, snor, slem, feber, hosta.. denna underbara slemhosta. Har viskat hela helgen också. Rösten var som bortblåst. Svårt att jobba med det, så jag fick sjukanmäla mig. Trots att det tar så emot, för det finns INGEN ersättare, inga vikarier. Existerar inte. Finns ju bemanningsföretag men oklart vart de håller hus, avd har väl inte råd eller något. Vilket ökar arbetsbelastningen för de som jobbar, som redan är utarbetade pga. personalbrist och övermänskligt tempo, med underbetalda löner. Denna helg när jag låg hemma med feber och viskröst fick tex andra sjuksköterskan som jobbade denna helg sköta avd själv hela förmiddagen på lördagen, och på söndagen jobbade en annan kollega dubbelpass för att täcka upp. Det är så otroligt ohållbart.. och att man ska känna sådant dåligt samvete över att bli sjuk. Sa högt till en kollega för någon vecka sedan att "jag ska inte bli sjuk" men det gick ju bra.. Hoppas att jag kan återgå på torsdag iallafall eftersom min student från termin 2 kommer då, en liten fågelunge att ta hand om. Håller på att lära henne allt jag kan liksom.. man får bara hoppas på att man inte har 9 patienter, finns otroligt lite tid till att vara pedagogiskt i sådana lägen.. Håller tummarna för en bra torsdag med ett bättre mående och lagom arbetsbelastning 👊

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback